Wat doet onze duikschool ?

Je kan bij Alpha geheel vrijblijvend kennis maken met de duiksport. Tijdens de eerste 3 initiatieavonden leer je reeds enkele basistechnieken en beleef je je eerste onderwatersensatie.  Je zult zo snel merken of de duiksport iets is waar je je graag in wil verdiepen.
Je kan dan de opleiding aanvatten, beginnende met 1ster duiker. Je hoeft hiervoor ook niet dadelijk aankopen te doen. Er is duikmaterieel ter beschikking in het zwembad.

Opleidingen:

De opleidingen bestaan steeds uit:

• een aantal zwembadoefeningen met snorkeluitrusting
  • zwembadoefeningen met gebruik van persluchtfles, ontspanner en stabiliseerjacket
  • een aantal lessen theorie
  • duiken in open water
  • afname van openwateroefeningen

Welke opleidingen bestaan er en wat kan/mag je na zo een opleiding?

1 stersduiker

Een 1 * duiker is bekwaam om veilig en correct gebruik te maken van zijn duikuitrusting in een beschermde trainingsomgeving en is klaar om openwaterervaring op te doen, begeleid door een ervaren duiker. Hij kan functioneren volgens het buddy-systeem van de CMAS.

2 stersduiker

Een 2* duiker heeft enige ervaring opgedaan. Hij is in staat om onder leiding van een ervaren duiker eenvoudige duiken te maken. Hij kan manifeste duikongevallen herkennen en er adequaat op te reageren. Hij kan functioneren volgens het buddy-systeem van de CMAS

3 stersduiker

Een 3* duiker is in staat "zelfstandig" te duiken. Hij kan duiken leiden die geen uitzonderlijke moeilijkheidsgraad hebben (bv. geen duiken met volslagen beginnelingen, geen ijsduiken,...) Hierbij treft hij alle veiligheidsmaatregelen, kan alle duikongevallen herkennen en er gepast op reageren.

Verder

Wie zich nog verder wil bekwamen tot Assistent instructeur of instructeur kan hiervoor de nodige training en ondersteuning krijgen.
Heb je al een duikbrevet van een andere duikorganisatie zoals bv Padi, is er altijd de mogelijkheid je in te schalen bij de Nelos. De voorwaarden hiervoor bespreek je samen met de duikschoolleider.
De zwembadtrainingen gaan door in het Gemeentelijk Zwembad Heuvelkouter in Liedekerke. Iedere vrijdagavond van 21u00 tot 22u00.
Geinterresseerd? Neem dan contact op met de duikschoolleider.